Så bidrar Pippi till barnens utveckling
I Fåglum satsar förskolan under den här terminen på att låta Pippi, Madicken och Karlsson på taket bidra till förskolebarnens utveckling.
På förskolan i Fåglum hade personalen under vecka 37 temauppstart tillsammans med barnen, på temat Astrid Lindgrens värld. Pedagogerna gestaltade inte bara en rad kända karaktärer från Astrid Lindgrens böcker utan även författaren själv blev en karaktär, som fanns på plats för att läsa för barnen.
Barnen häpnade över att de kända karaktärerna från sagans värld kom till deras förskola. Det låg både spänning, förväntan och glädje i luften, konstaterar Mikaela Andersson som arbetar på förskolan Gläntan i Fåglum.
– Vi har märkt att det finns ett intresse bland barnen för de fantastiska berättelser Astrid Lindgren skrivit. Dessutom finns det många olika karaktärer i Astrids värld som vi kan jobba med och gestalta i olika sammanhang. Det här är det ett roligt tema för både barnen och oss lärare.
Högläsning kan enligt forskning bidra till att utveckla allt från barnens fantasi och språkförståelse till deras ordförråd och förmåga att uttrycka sig. Något som Skolverket understryker och som Essunga kommun tar fasta på i sin undervisning.
– Att få möta karaktärerna från sagans värld på många olika plan i undervisningen och ge barnen möjlighet att uppleva berättelserna genom både text och teater väcker intresse för läsning och bidrar till barnens språkutveckling, säger Veronika Lind som är rektor för förskolan i Fåglum.
Under hela hösten väntas på förskolan aktiviteter kopplade till Astrid Lindgrentemat.
På skolverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om hur högläsning bidrar till barns utveckling.
Tack för att du hjälper oss!