Läs mer

Sinnesrum ska främja elevers utveckling: "Hämtar kraft"

Ett rum som ger energi och bidrar till sinnesutvecklingen. Så beskriver personal på anpassad grundskola vid Nossebro skola det särskilda sinnesrum som nu färdigställts för elever på skolan.

Eleverna Seif och Aron utforskar det nya utrymmet.

 

En discokula skapar ljuseffekter på väggarna. Ett rör med bubblande vatten och platsfiskar lyser i blått. En bit bort ligger eleven Aron på en sittsäck. På magen har han en röd, vibrerande kudde.

– Den skakar! Det är roligt! Känns bra, skrattar han.

Hans kamrat Seif tittar på från hörnet där han sitter och myser omfamnad av ljuset från vad som kan beskrivas som mjuka ljusslangor som hänger ner från taket.

"Blir lugna"

Vi befinner oss i det särskilda sinnesrum som under den senaste tiden färdigställts i lokalerna för anpassad grundskola i Nossebro. Forskning visar nämligen att den här typen av rum kan bidra till utvecklingen hos personer med funktionsvariationer.

– Hos oss på anpassad grundskola har eleverna behov av att stimuleras på fler sätt än genom endast undervisning. Det här är jättebra och viktigt för elevernas sinnesutveckling. Vi är verkligen jätteglada över det här rummet och har fått väldigt fina reaktioner. Vi hade en elev som efter att ha varit i rummet för första gången kom ut och sa att han blev jättelugn av detta. Det är ju det finaste betyget, konstaterar elevassistent Stina Karlsson och tittar ut över rummet.

Eleven Seif tillsammans med elevassistenten Stina Karlsson.

Inredningen ska stimulera sinnena

Här inne finns material och sensoriska föremål som väcker och stimulerar olika sinnen. Väggarna har målats svarta och en ny mörk matta har lagts in. Belysningen kan anpassas för att bidra till elevernas välmående.

– Det är jättekul att vi kunnat få till detta. Just för att eleverna ska kunna gå undan, och tanka ny energi. De är väldigt positiva och tycker att det är skönt att kunna vila och hämta kraft. En del säger att de blir pigga, berättar pedagogen Åsa Aronsson.

"De blir glada"
I den anpassade grund- och gymnasieskolan i Nossebro går sex elever. Och de gillar det nya utrymmet, berättar elevassistent Emelie Wall.

– Rummet ökar välbefinnandet hos eleverna och bidrar till att utveckla deras sinnen. De blir glada och tycker att det är väldigt intressant här!

Anna Benedetto som är rektor för den anpassade grund- och gymnasieskolan i Nossebro instämmer.

– Det här erbjuder en värdefull möjlighet för eleverna att komma ner i varv och ladda om. Det är naturligtvis viktigt för alla att kunna göra det, och särskilt viktigt är det för elever som har särskilda behov. Därför känns det oerhört bra att vi kunnat genomföra det här. Tanken är att vårt Sinnesrum ska kunna hjälpa eleverna att bibehålla energin och koncentrationen under skoldagen.

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!