Läs mer

Träna hemma med Exor Live

Att träna regelbundet är bra för vår kropp. Träning stärker muskler och hjälper till att bibehålla rörligheten och balansen. Genom träning kan du minska risken för att falla och om du faller är risken mindre att skadan blir allvarlig om du är tränad.

Nedan finns olika träningsfilmer med bra övningar för både styrka och balans. Alla övningar som presenteras här kan göras dagligen. Du kan träna med alla filmerna i rad eller bara en och en, beroende på vad du vill.

Tänk på att:

  • Det är viktigt att träna säkert. Till de stående övningarna behöver du ha stöd av en stabil stol, köksbänk eller vägg, ifall du behöver hålla dig i.
  • Känner du dig säker på de stående övningarna men med stöd. Utmana dig genom att minska stödet försiktigt. Känn efter hur mycket stöd du behöver? Är det att bara vila handen på stolen eller räcker det att hålla några fingertoppar på stödet du har?
  • Om du upplever att de stående övningarna är för svåra. Börja med de sittande övningarna. Efter en tids träning kan du utmana dig och prova de stående övningarna igen.
  • Försök träna minst tre gånger per vecka. Du ska inte träna om du är sjuk, om du har feber eller är förkyld.

Starta filmen genom att trycka på spela upp-knappen. Det tar några sekunder innan första rörelsen visas. För att se filmerna i helskärmsläge trycker du på pilarna nere i högra hörnet på filmen. För att komma ur helskärmsläge trycker du på Esc-knappen på tangentbordet.

Längre träningsfilmer

Nivå 1 - 15 min sittande

Nivå 2 - sittande 30 minuter

Nivå 3 - sittande och stående

Nivå 4 - stående 30 minuter

Kortare träningsfilmer

Sittande rörelser

Sittande rörelser 1

Sittande rörelser 2

Sittande rörelser 3

Sittande rörelser 4

Sittande rörelser 5

Sittande rörelser 6

Stadig och balanserad

Stadig och balanserad 1

Stadig och balanserad 2

Stadig och balanserad 3

Stadig och balanserad 4

Stadig och balanserad 5

Benstark

Benstark 1

Benstark 2

Benstark 3

Benstark 4

Benstark 5

Benstark 6

Hjälpte informationen på sidan dig?



Tack för att du hjälper oss!

Kontakt