Viktiga telefonnummer
När det är bråttom,
till exempel om någon är sjuk
eller om det brinner,
ring telefonnummer 112
till SOS Alarm.
Ambulans
Om du är sjuk eller skadad
och behöver snabb hjälp
ska du ringa telefonnummer 112.
Om det inte är bråttom,
kan du ringa till sjukvårdsupplysningen.
De kan svara på dina frågor om
du eller någon annan är sjuk.
Telefonnumret dit är 1177.
Räddningstjänst
Räddningstjänsten släcker bränder och
hjälper till vid olyckor.
Om det brinner ring telefonnummer 112.
Om det inte är bråttom
men du vill prata med räddningstjänsten
ring telefonnummer 0510-77 17 15.
Polis
Om du snabbt behöver prata med polisen
ring telefonnummer 112.
Om det inte är bråttom men du vill prata
med polisen ring telefonnummer 114 14.
Kvinnofridslinjen
Kvinnofridslinjen hjälper kvinnor
som har blivit slagna och behöver hjälp.
Ring till Kvinnorfridslinjen på telefonnummer 020-50 50 50.
Om du snabbt behöver prata med polisen,
ring telefonnummer 112.
BRIS
BRIS hjälper barn och ungdomar som har det svårt.
Ring till BRIS på telefonnummer 0200-230 230.