Vår i Essunga kommun Till strtsidan
Här är du: Lättläst om Essunga kommun / Socialtjänst / God man, förvaltare och förmyndare

God man, förvaltare och förmyndare

Vad är en god man?
En god man hjälper en annan person
med personens ekonomi.

En god man kan till exempel hjälpa till med
att betala räkningar.

En god man ser också till att personen
får det som den har rätt till.

Barn som flytt till landet Sverige
utan sina föräldrar
får också hjälp av en god man.

Vad är en förvaltare?
En person som inte kan ta hand om sina pengar
får en förvaltare.

En förvaltare tar hand om personens räkningar
och det personen äger till exempel ett hus.

Vad är en förmyndare?
Alla barn som är under 18 år ska ha en förmyndare.
Det är oftast barnets föräldrar som är förmyndare
och har hand om barnets pengar.

Vad är överförmyndare?
I alla kommuner finns en överförmyndare.
Överförmyndaren ser till att god man, förvaltare
och förmyndare följer lagen.

Telefonnummer
Om du vill fråga något kan du ringa till överförmyndaren.
Telefonnumret är 0510-77 18 42.
Det går att ringa på måndagar
mellan klockan halv 2 och klockan 3 på eftermiddagen.

Senast uppdaterad 2011-08-17 av AM Alströmer

Essunga kommun 465 82 Nossebro    Telefon: 0512-570 00    Telefax: 0512-570 02    Webmaster: AM Alströmer    Intranät Inloggning krävs