Vår i Essunga kommun Till strtsidan
Här är du: Lättläst om Essunga kommun / Bo och bygga / Sopor och återvinning

Sopor och återvinning

Vanliga sopor i hemmet
Om du bor i villa
hämtar sopbilen dina sopor varannan vecka.

Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor återvinnas
och användas till något annat.

Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor hemma
kan du slänga på återvinningsstationen.
Exempel på sopor som du kan slänga där är
glasflaskor, batterier och kartonger.

Här finns det återvinningsstationer i Essunga kommun:

  • Vid företaget Dahréntråd i Jonslund.
  • Vid affären Krokstorps lanthandel i Krokstorp.
  • Vid affären Fåglums lanthandel i Fåglum.
  • Vid bygdegården i Främmestad.
  • Vid återvinningscentralen Krusegårdstippen i Nossebro.
  • Vid korsningen mellan Liljegatan och Järnvägsgatan i Nossebro.

Återvinningscentralen
Har du mycket sopor kan du slänga dem
på återvinningscentralen i Nossebro.
Den kallas också Krusegårdstippen.

För att få slänga sopor på återvinningscentralen
utan att det kostar något behöver du ett besökskort.
Det får du av Ragn Sells om du bor i hus eller villa.
Om du bor i lägenhet får du det av din hyresvärd.

På återvinningscentralen kan du till exempel slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.

Du kan fråga personalen på återvinningscentralen
var du ska slänga dina sopor.

Telefonnummer

Du kan ringa till återvinningscentralen
för att få veta mer om sortering av sopor
eller om du behöver ett besökskort.
Telefonnumret är 0512-79 77 40.

Återvinningscentralen är öppen på tisdagar
mellan klockan 10 och klockan 6 på eftermiddagen.
Första lördagen i varje månad är den öppen
mellan klockan 9 och klockan 12 på förmiddagen.

Senast uppdaterad 2011-08-17 av AM Alströmer

Essunga kommun 465 82 Nossebro    Telefon: 0512-570 00    Telefax: 0512-570 02    Webmaster: AM Alströmer    Intranät Inloggning krävs