Vår i Essunga kommun Till strtsidan
Här är du: Lättläst om Essunga kommun / Barn och skola / Barnomsorg

Barnomsorg

Barnomsorg betyder att någon tar hand om barnen
när mamman eller pappan arbetar eller studerar.

Det finns olika slags barnomsorg.
Förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem.
Pedagogisk omsorg heter numera det
som tidigare kallades familjedaghem.

Barnomsorgen sköter om barn
som är mellan 1 år och 12 år.

Förskola
Barn mellan 1 år och 5 år
kan gå på förskola.
Förskola kallas ibland dagis.
Det finns 5 förskolor i Essunga kommun.

Allmän förskola
Barn som är 4 och 5 år
får gå på förskola även om
föräldrarna inte arbetar eller är
hemma med ett syskon.

Barnet kan vara på förskolan
15 timmar varje vecka under
månaderna september till maj.
Det är gratis. 

Pedagogisk omsorg (tidigare familjedaghem) 
Pedagogisk omsorg är också till
för barn som är mellan 1 och 5 år.
Pedagogisk omsorg betyder att
barnen får vara i hemmet hos
någon annan vuxen.

Pedagogisk omsorg kallas ibland för dagmamma.

Förskoleklass
Barn som är 6 år
kan gå i förskoleklass.
Det är en slags skola.

Fritidshem
Innan skolan börjar på morgonen
och efter att skolan slutat på dagen
får barnen vara på fritidshem
om barnets föräldrar arbetar.
Fritidshem kallas också för fritids.

Telefonnummer
Du kan ringa till skolkontoret om du vill
veta mer om barnomsorg.

Telefonnumret till skolkontoret är 0512-571 13 

Senast uppdaterad 2011-08-17 av AM Alströmer

Essunga kommun 465 82 Nossebro    Telefon: 0512-570 00    Telefax: 0512-570 02    Webmaster: AM Alströmer    Intranät Inloggning krävs